Een droom najagen tijdens de pandemie
Ze organiseerden grote evenementen, denk aan ’Disney on Ice’ en ’Monster Jam’. Daarnaast veel kleinere projecten voor gemeentes en automerken. Kortom, de agenda van Karin (54) en Bruno (57) de Haas was meer dan gevuld.
„Werkweken van 60 uur kwamen regelmatig voor”, schets Karin de Haas het beeld. Samen met haar echtgenoot runt ze al elf jaar marketing- en evenementenbureau De Haas Projecten „Op 16 maart 2020, toen Nederland op slot ging, zaten we midden in een verhuizing van Hilversum naar Loosdrecht. We dachten nog: ’Misschien wel handig dat we daar wat meer tijd voor hebben’.”
(Tekst gaat door onder de foto)
Vleugje ’Star Wars Millenium Falcon’ aan de muur.
Ook toen al hun opdrachten geannuleerd werden, bleven ze positief ’het komt goed’ was hun overtuiging. De hoop dat het snel voorbij zou gaan vervloog met de maanden. Ondertussen haalde Disney alle spullen voor de grote shows terug naar Amerika en ’verdwenen’ daar hun contactpersonen. „Je hebt daar geen voorzieningen waarop je terug kunt vallen, je staat gelijk op straat en moet ander werk zoeken”, legt Bruno de Haas uit.
Favorieten
Laten we kijken wat wél kan, dacht het echtpaar. „Na de eerste lockdown hebben we voor Museum Hermitage acties bedacht om weer bezoekers te trekken. We zijn kleinschalige concerten in De Kuip Rotterdam gaan organiseren. ’Zomerterrassen’ met artiesten als Og3ne, Alain Clark en Ron Sanchez. Dat was echt feest!” Hoe leuk dat ook was, des te pijnlijker was het om te constateren dat het niet genoeg opbracht. „We konden er gewoon niet van leven”, zegt Karin de Haas met spijt in haar stem.
(Tekst gaat door onder de foto)
Stilzitten is geen optie voor ondernemers en ze wilden zelfstandig blijven, dat stond voorop. Daarom besloten ze begin 2021 een oude droom eindelijk waar te maken: een eigen webshop met spullen van hun favoriete merken. Het Wonder Warenhuis (www.wonderwarenhuis.com) vol merken met een ’vleugje magie’ zoals Disney, Star Wars, Marvel en Harry Potter. Met spullen als cirkelbehang van Mickey Mouse, een ’Marvel Eat the Universe’ kookboek waarin chefkok Justin creatieve gerechten geïnspireerd op Marvel karakters voorschotelt of een Harry Potter schaakspel. ’Het moet kwaliteit hebben en exclusief zijn’, zo omschrijft het echtpaar hun selectiecriteria. Simpel gezegd: „Bij ieder product vraag ik me af of ik het zelf in huis wil hebben”, vat Karin de Haas samen. Het moet op een stijlvolle manier een ’vleugje magie’ in huis of aan producten geven.
Kippenvel
Hoe groot fan ze nu eigenlijk zelf zijn en wat voor hun dat ’vleugje’ is? Bruno de Haas lacht in antwoord op de vraag. „Als Mickey Mouse opkomt bij Disney on Ice hebben we nog altijd kippenvel”, zegt zijn echtgenote. „,Je ziet het publiek enthousiast reageren, het is betoverend. We doen dit al zo lang dat het echt onderdeel van ons leven is.” Echtgenoot Bruno zelfs al 25 jaar; voordat ze samen een bureau startten, werkte hij via een reclamebureau al met Mickey.
(Tekst gaat door onder de foto)
Subtiel Harry Potter tintje (tas vooraan) of uitpakken met Loungefly op rugzak.
„De grote projecten laten nog even op zich wachten, die hebben vaak een planning voor jaren vooruit. Misschien eind dit jaar of volgend jaar Monsterjam”, blikt ze vooruit. In de toekomst willen ze Wonder Warenhuis combineren met de organisatie van evenementen. „De webshop staat als een huis, alles is geregeld. Onze taak is het om iedere keer mooie nieuwe producten te vinden.” De eerste aanvragen voor evenementen druppelen weer langzaam binnen, zoals de ’Wie is de Mol fandag’ waarvoor ze de bemanning leveren. „Normaal gesproken zou ik dan thuisblijven maar nu ga ik mee”, zegt Bruno de Haas blij. „Ik kijk er zó naar uit!
Door Yvonne Hulsbos, Gooi-en-Eemlander