Het klinkt misschien absurd, maar in het restaurant geef ik de borden spontaan aan de ober om hem te helpen. Je raadt nooit wat de psychologische betekenis van dit gedrag is.
Mijn partner heeft dit altijd een vreemde en zelfs een beetje absurde gewoonte gevonden, maar voor mij is het heel normaal om de ober of serveerster te helpen door hen de lege borden aan te reiken zodat ze die kunnen weghalen. Ik heb nooit begrepen waarom anderen dit gedrag vreemd vonden.
Toch hebben zelfs obers me soms een beetje verbaasd, om niet te zeggen perplex, aangekeken: het is tenslotte hun taak om de tafels af te ruimen en de lege borden weg te brengen. Waarom zou ik hen helpen, terwijl ik een klant ben en voor hun service betaal? Mijn vriendin, die psychologe is, zag me dit gebaar verschillende keren maken, zowel in restaurants als in bars, en kon het niet langer verdragen. Ze onthulde me de ware reden voor mijn gedrag. Wie had ooit gedacht dat de diepere betekenis juist dat was? Ik was echt onder de indruk.
Geef je de borden aan de ober? Dit is de ware betekenis van deze handeling
Veel mensen – waaronder ikzelf – hebben de gewoonte om de borden altijd aan de ober te geven wanneer ze in een restaurant zijn, in een pizzeria of zelfs gewoon in een bar om te ontbijten. Is dit gewoon een kwestie van goede manieren of zit er meer achter dit gedrag? Laten we eens kijken wat de psychologie hierover zegt.
Mensen die de gewoonte hebben om de borden aan de ober door te geven in een restaurant of bar, worden soms vreemd aangekeken, alsof ze iets doen wat niet hun taak is. Het is inderdaad niet de taak van de klant om de tafel af te ruimen of de ober te helpen, maar volgens de psychologie gaan achter dit gedrag motieven schuil die verder gaan dan alleen maar beleefdheid.
Meestal is iemand die de borden aan de ober doorgeeft, iemand die gewend is om samen te werken, in teamverband te werken en graag anderen helpt. Misschien heeft hij of zij, ook al doet hij of zij geen werk dat veel samenwerking vereist, wel in een groot gezin opgegroeid waar het nodig was om elkaar te helpen, ook bij het huishouden.
En dat niet alleen: mensen die altijd proberen het werk van obers te vergemakkelijken, zijn over het algemeen ook empathischer dan anderen. Ze verplaatsen zich in de ober of serveerster die misschien veel tafels moet afruimen en proberen daarom, zich hun inspanningen voorstellend, een handje te helpen.
Ten slotte zijn volgens de psychologie mensen die spontaan obers helpen door hun lege borden aan te reiken, enorm dankbaar voor het leven en nemen ze nooit iets als vanzelfsprekend aan. Daardoor bedanken ze graag en tonen ze hun dankbaarheid met kleine gebaren, zoals het aanreiken van vuile borden om mee te nemen.