Vallès is ook een communicator en voorlichter en is een van de leidende figuren geworden in wijngerelateerde evenementen, mede dankzij haar opleiding in marketing en management van wijnbedrijven.
Wat ooit een universum voor weinigen was, is tegenwoordig een genot dat toegankelijk is voor de meerderheid. Wijn is veranderd van een luxe drank in een drank die in alle soorten maaltijden en gesprekken na het eten aanwezig is, en laat zien dat er veel manieren zijn om de smaken en aroma’s te benaderen. Dit was precies een van de uitdagingen die Glòria Vallès ertoe brachten sommelier te worden en Wine Style Travel op te richten, een online community -nu omgedoopt met haar eigen naam- waar je wijnen en wijntoeristische voorstellen aan een breder publiek kunt ontdekken.
Vallès is ook een communicator en voorlichter -ze heeft bijna 30.000 volgers op Instagram- en is een van de leidende figuren geworden op het gebied van wijngerelateerde evenementen, mede dankzij haar opleiding in marketing en management van wijnbedrijven. In 2022 richtte hij BizGlow Marketing op, waar hij bedrijven helpt te groeien door marketing- en communicatiestrategieën toe te passen. “Wijn moet, net als elk ander product, daar zijn waar zijn doelgroep is”, zegt hij.
Wat is de manier om wijn bij een nieuw publiek te brengen?
Om een nieuw publiek te bereiken moet je wijn decompliceren. De technische communicatie over wijn, voor een deskundig of gevorderd publiek, is noodzakelijk en wordt buitengewoon goed gedaan, maar is gericht op een klein deel van de markt. Veel mensen kopen en consumeren wijn, maar ze willen het niet begrijpen, ze willen ervan genieten. En het is noodzakelijk om te weten hoe je je aan elk publiek kunt aanpassen.
Tegenwoordig gaan veel proeverijen over op de digitale omgeving: live ervaringen, proefspellen, korte video’s, etc. Hoe kun je de zintuiglijke rijkdom van wijn communiceren in een formaat dat is ontworpen voor schermen?
Communicatie moet via meerdere kanalen gaan. Het digitale kanaal maakt het mogelijk om merkontdekking te promoten, om in contact te blijven met verschillende doelgroepen via nieuws, educatie of entertainment. Maar de zintuiglijke ervaring kan niet worden vervangen; persoonlijke ontmoetingen en proeverijen zijn essentieel.
In die zin verminderen de jongere generaties hun alcoholconsumptie. Hoe beïnvloedt dit de wijncultuur? Hebben we te maken met een verlies aan interesse?
Er is een wereldwijd debat over deze kwestie en ik denk niet dat er één antwoord is. Wijn is cultuur, landschap en traditie en het lijdt geen twijfel dat de daling van de consumptie een negatieve invloed heeft op het behoud van deze waarden. Maar gaat dit alleen over jongeren? Ik denk het niet. De druk om alcoholconsumptie te reguleren neemt ook toe en de betrokkenheid om landelijke omgevingen te behouden en kleinschalige landbouwproductie te ondersteunen is laag, naast andere factoren.
Wijn is cultuur, landschap en traditie, en de daling van de consumptie heeft ongetwijfeld een negatieve invloed op het behoud van deze waarden.
Om terug te komen op de jongeren: zij geven de voorkeur aan andere dranken zoals bier, RTD (Ready to Drink), cocktails… En ze hebben minder koopkracht in een tijd waarin de prijzen voortdurend stijgen. De oplossing is complex en vereist een groot debat in de sector. Ik denk dat het diversifiëren van het aanbod (alcoholvrije wijnen, dranken op basis van wijn, spritz of RTD-cocktails) en het diversifiëren van drinkmomenten een deel van de oplossing is. Daarnaast moeten wijnhuizen, DO’s, distributeurs en andere bedrijven in de sector meer investeren in het kennen van hun publiek, het opbouwen van het merk en communicatie. Dit is de grote taak die de sector nog te wachten staat.
Zijn alcoholvrije wijnen zinvol?
Elk product waar vraag naar is, is zinvol. Zo werkt de markt, in wijn en in elke andere sector.
We zien ook dat wijn zichtbaarder is geworden op sociale netwerken, met contentmakers, jonge sommeliers of zelfs consumenten die hun ervaringen delen.
Er zijn veel verschillende profielen op sociale media die wijn vanuit verschillende perspectieven benaderen, en ze zijn allemaal erg goed. Van de meest eenvoudige tot de meest technische, je kunt kiezen op basis van je interesses. Ik denk dat dit de communicatie verrijkt. Je kunt Marta Clot volgen als je op zoek bent naar entertainment, Lacrima Terrae als je op zoek bent naar ongecompliceerde educatie, Ferran Centelles als je een wijnkenner bent en wilt blijven leren op een meer professioneel niveau, David Seijas als je geïnteresseerd bent in alcoholvrije wijnen, ikzelf als je ideeën wilt over eten en wijn combineren, lifestyle-inhoud of de verhalen achter elk product. En nog veel meer collega’s die geweldig werk leveren.
En in deze context van rages en wijnen die viraal gaan op Instagram, hoe maak je onderscheid tussen wat echt waardevol en kwalitatief is en wat slechts een voorbijgaand fenomeen is?
Net als bij mode of reizen zijn sommige mensen op zoek naar de nieuwste virale rage. Sommige zijn goed en sommige zijn niet zo goed. Voor degenen die op zoek zijn naar meer unieke voorstellen, dienen sociale netwerken als een ontdekkingsruimte. Van hieruit kunnen ze informatie inwinnen over wat echt de moeite waard is bij voorschrijvers, sommeliers, wijnwinkels en vertrouwde verzamelaars.
Is het mogelijk om van een goede wijn te genieten tegen een lage prijs?
Wat bedoelen we met een lage prijs? Als we analyseren wat het kost om een wijn te maken, van de wijngaard tot de fles in de winkel, dan is 15 euro naar mijn mening een heel goede prijs. Ik denk dat we moeten begrijpen dat we veel meer kopen dan een vloeistof in een fles.
Voor iemand die voor het eerst met wijn in aanraking komt, zijn er vaak barrières. Allereerst de technische taal, veel mensen zijn bang om zichzelf voor gek te zetten of het verkeerd te doen. Wat zijn de basisdingen die je moet weten?
Dezelfde dingen die je moet weten om van kaas, chocolade of garnalen te genieten. Je kunt van wijn genieten zonder er iets vanaf te weten. En je kunt geïnteresseerd zijn in de wereld van wijn en genieten van het leerproces.
Je kunt van wijn genieten zonder er iets vanaf te weten
Wat zijn de meest gemaakte fouten, zowel bij het kiezen van wijn als bij het genieten ervan?
Denken dat een merk beter is omdat het bekend is. Er zijn hele goede producenten, minder bekend, die hun wijnen tegen zeer concurrerende prijzen verkopen. Als je niet weet welke je moet kiezen, laat je dan adviseren door een professional. Om ervan te genieten, denk ik persoonlijk dat de temperatuur de sleutel is: als je midden augustus op een terras in Barcelona een rode wijn op kamertemperatuur geserveerd krijgt, betwijfel ik of de ervaring buitengewoon zal zijn.
Heb je een “verrassende” combinatie die je altijd aanbeveelt?
Degene die alle regels breekt. Soms kies ik gewoon een wijn op basis van de voorkeuren van mijn gasten. Iedereen is tevreden en niemand maakt zich zorgen of het wel het juiste paar is of niet.
Combinaties met zoetigheden, zoals chocolade, zijn ook erg in de mode. Waar moeten we in dit geval rekening mee houden? Zijn zoete wijnen altijd bedoeld voor desserts?
Chocolade is een hele wereld en we kunnen het leren proeven, net als wijn. Een chocolade met een cacaopercentage van meer dan 70% is niet zo zoet als een melkchocolade of een witte chocolade, die velen niet eens als chocolade beschouwen omdat er geen cacao in zit. Het antwoord is dus hetzelfde als altijd: het hangt ervan af. Er is een klassieker die zoete wijn serveert bij foie gras. Of je serveert een Riesling met een bepaald suikergehalte bij een blauwe kaas.
Je was betrokken bij de oprichting van het eerste wijnresort in Spanje. Welke rol speelt wijntoerisme vandaag de dag om het publiek in contact te brengen met wijn?
Het is een onderdeel van het product en voor sommige wijnhuizen is het een centraal onderdeel van hun waardepropositie geworden. Wijntoerisme helpt uit te leggen dat wijn niet alleen maar een drankje is, het is een ervaring die helpt het landschap te behouden, de bevolking vast te houden en de economische activiteit in plattelandsgebieden in stand te houden. En het heeft een kracht die geen enkele andere drank heeft: het brengt ons samen om te delen. Bier, koffie, cocktails… Dit zijn dranken die we individueel consumeren. Wijn delen we. In een tijd waarin digitalisering en een groeiende individualistische cultuur ons isoleren, is delen een luxe die we moeten behouden. Daarom organiseer ik evenementen waar het delen en verbinden met anderen net zo belangrijk is, zo niet belangrijker, dan de wijn zelf. Als je mee wilt doen, kun je ze bekijken op mijn Instagram.