Hybride vleesproducten, een combinatie van dierlijke en plantaardige eiwitten, worden ook in Nederland steeds populairder in de schappen van supermarkten. Deze innovatieve producten combineren bijvoorbeeld rundvlees of kip met plantaardige ingrediënten zoals peulvruchten, granen of groenten. Daarmee vormen ze een aantrekkelijk alternatief voor producten die volledig uit dierlijke eiwitten bestaan. Dankzij deze mengvormen kunnen consumenten niet alleen hun vleesconsumptie, maar ook hun inname van verzadigde vetten verminderen, wat positief is voor de volksgezondheid.
In Nederland hebben grote supermarktketens zoals Albert Heijn, Jumbo en PLUS inmiddels ook hybride producten opgenomen in hun assortiment. Zo zijn er worsten, burgers en gehakt verkrijgbaar die voor een aanzienlijk deel – soms tot 40% – uit plantaardige ingrediënten bestaan. Deze producten zijn in de eerste plaats gericht op flexitariërs: mensen die bewust minder vlees willen eten, zonder het volledig van het menu te schrappen. Tegelijkertijd spreken deze producten een brede doelgroep aan van consumenten die belang hechten aan gezondheid en duurzaamheid.
Deze trend sluit aan bij een bredere verandering in het eetpatroon van Nederlanders, een ontwikkeling die tijdens de Covid-19-pandemie in een stroomversnelling is geraakt. “Tijdens de pandemie zagen we dat veel mensen hun consumptiegedrag onder de loep namen, maar deze verandering was toen nog niet structureel”, zegt economisch voedingsdeskundige Marlies de Vries. Supermarkten spelen nu in op deze ontwikkeling door hun aanbod aan duurzamere, evenwichtigere producten te vergroten en consumenten te stimuleren deze vaker te kiezen.
Hoewel het produceren van hybride vleesproducten vaak kostbaarder is dan regulier vlees, worden deze producten in de supermarkt doorgaans voor een vergelijkbare prijs aangeboden. Hiermee willen supermarkten een breed publiek aanmoedigen om deze alternatieven een kans te geven, wat bijdraagt aan een geleidelijke verschuiving in het eetpatroon van de consument. De ambitie van veel Nederlandse supermarkten is duidelijk: tegen 2030 moet de helft van het assortiment uit plantaardige producten bestaan.
Deze ontwikkeling kent zowel economische als ecologische voordelen. Door meer plantaardige eiwitten te gebruiken, kunnen de productiekosten deels beheersbaar blijven. Tegelijkertijd wordt zo ingespeeld op de groeiende zorg rondom het verbruik van natuurlijke hulpbronnen en de impact van vleesproductie op het milieu.