Het is iets wat kopers niet graag toegeven, maar velen hebben het wel eens gedaan. Of hebben er in ieder geval over nagedacht. Het gaat om de zogenaamde bananentruc bij het afrekenen aan de zelfscankassa. Hiermee kun je een aanzienlijk bedrag besparen op je aankoop. Dit bezorgt verkopers hoofdpijn en ze zoeken naar manieren om misbruik van de bananentruc in hun winkels zo goed mogelijk te voorkomen.
De zogenaamde banantruc is vrij eenvoudig. Het volstaat om duurdere producten, bijvoorbeeld biologische bananen, op de weegschaal van de zelfscankassa te leggen, ze te wegen en vervolgens met behulp van een afgedrukte en opgeplakte barcode te betalen als gewone, doorgaans goedkopere bananen.
De banantruc is onbewust of opzettelijk al door veel klanten in heel Europa geprobeerd, ook door Tsjechen. Hierbij moet worden opgemerkt dat klanten op deze manier geld besparen, maar het risico lopen te worden beschuldigd van diefstal. Het is namelijk wel degelijk diefstal als een klant opzettelijk een verkeerd prijskaartje aan een gekocht product hangt.
Diefstal bij zelfscankassa’s is in een aantal landen een onderwerp van discussie en in sommige landen wordt er zelfs onderzoek naar gedaan.
“In een aantal gevallen is het echter moeilijk te bewijzen of het om een fout of om opzettelijk handelen gaat”, aldus Paul Foley, voormalig hoofd van de Britse supermarktketen Aldi, op de Britse website The Telegraph.
De helft van de klanten vindt het geen strafbaar feit
Diefstal bij zelfscankassa’s is in een aantal landen een onderwerp van discussie en in sommige landen wordt er zelfs onderzoek naar gedaan. In Groot-Brittannië hebben interviewers bijvoorbeeld meer dan duizend klanten ondervraagd. Ze ontdekten dat een op de acht klanten bij het afrekenen aan een zelfscankassa opzettelijk goedkopere artikelen koos in plaats van duurdere en correcte artikelen.
“Bijna de helft van de ondervraagden gaf aan dat dergelijk gedrag niet als een strafbaar feit moet worden beschouwd”, meldde de Britse website Daily Mail over de resultaten van de enquête.
Er zijn verschillende manieren waarop klanten proberen zelfscankassa’s te misleiden.
De nieuwssite CBC citeerde emeritus hoogleraar Adrian Beck van de Universiteit van Leicester, die al meer dan tien jaar onderzoek doet naar diefstal bij zelfscankassa’s.
Hij is van mening dat klanten minder bang zijn om betrapt te worden dan wanneer ze iets zouden proberen te stelen bij een klassieke kassa met een verkoper.
Pistachenoten in plaats van aardappelen, varkensvlees als groenten
Er zijn verschillende manieren waarop klanten proberen zelfscankassa’s te misleiden. Zo herinnerde de gespecialiseerde handelswebsite Kupi.cz aan situaties waarin een gewone zelfscankassa, in tegenstelling tot een verkoper, niet kan detecteren dat een klant bijvoorbeeld een kilo dure pistachenoten pakt en deze bij de kassa markeert als aanzienlijk goedkopere aardappelen of bananen.
Wanneer er een verkoper aanwezig is bij het afrekenen, zijn kopers niet zo brutaal als wanneer ze hem niet zien.
“Sommige dieven halen gewoon de barcode van de weegschaal voor fruit of groenten en plakken die op het etiket van een zakje runderfilet. Op die manier kunnen ze tot enkele tientallen euro’s per product besparen”, meldt de website Kupi.cz.
Slimme zelfbedieningskassa’s herkennen om welk product het gaat
Handelaars hebben besloten om deze nieuwe vorm van diefstal te bestrijden, bijvoorbeeld met behulp van geavanceerdere kassa’s. De modernste daarvan kunnen zelf herkennen welk soort product er op de zelfscankassa wordt gewogen, aldus de website The Sun.
Door de doorzichtige verpakking heen herkennen deze kassa’s bijvoorbeeld welk soort groente of fruit het is. Ze moeten ook onderscheid kunnen maken tussen verschillende appelsoorten, die onderling aanzienlijke prijsverschillen kunnen hebben.
Zelfscankassa’s kunnen sommige klanten aanzetten tot fraude.
Emeritus hoogleraar Adrian Beck herinnerde er ook aan dat sommige winkels besloten hebben om willekeurige controles uit te voeren bij klanten om er zeker van te zijn dat ze de gekochte artikelen correct hebben gescand.
Maar al snel hebben ze deze praktijk opgegeven, omdat klanten vaak verontwaardigd waren dat ze als potentiële dieven werden beschouwd en niet meer naar de winkel kwamen.
Enige tijd geleden heeft de website TN.cz de toonaangevende Tsjechische winkelketens gevraagd hoe zij omgaan met diefstal bij zelfscankassa’s.
De antwoorden waren over het algemeen vrij algemeen en daaruit bleek dat ze onder andere hun medewerkers zo goed mogelijk trainen om ongepast gedrag van klanten te kunnen herkennen. Ze wezen ook op de mogelijkheid om aankopen te controleren nadat de klant de winkel met de goederen heeft verlaten na betaling.
Waarom juist de ‘bananentruc’?
De ‘bananentruc’ is de informele naam voor een vorm van fraude die plaatsvindt bij zelfscankassa’s in supermarkten en die overal ter wereld wordt toegepast. De truc bestaat erin dat de klant bij het scannen van het product opzettelijk een ander, goedkoper product invoert dan het product dat hij daadwerkelijk koopt.
De truc wordt ‘bananentruc’ genoemd omdat bananen een relatief goedkope vrucht zijn, die overal verkrijgbaar is en een van de goedkoopste fruitsoorten is. Soms kom je ook namen tegen als ‘worteltruc’ of ‘aardappeltruc’, maar het principe van de fraude blijft hetzelfde.