Allereerst zijn er degenen die gewoon hun boodschappen willen doen. Als ze aan de beurt zijn aan de kassa, begroeten ze de kassamedewerker vriendelijk, betalen ze en haasten ze zich de winkel uit.
Aan de andere kant is er een groep klanten die graag even een praatje maakt met de persoon die de artikelen scant.
Maar wat moet je zeggen en wat moet je vermijden?
Het mediabureau NLC geeft antwoord op deze vraag in een artikel waarin ze met verschillende winkelmedewerkers hebben gesproken die aan de kassa werken.
Vermijd deze vraag
Wanneer de kassamedewerker een bordje met de tekst ‘Kassa gesloten’ neerzet, is er vaak een klant die de boodschap niet helemaal begrijpt.
Dit resulteert in een vraag aan de kassamedewerker die na een lange dag irritant kan zijn:
‘Is het gesloten?
Het advies is om twee keer na te denken wanneer je het bord ziet staan – en een andere rij te zoeken zonder vragen te stellen.
Gratis?
Daarnaast zijn er de klassieke grappen die nooit vervelen.
Als een streepjescode niet werkt, kan de spraakzame klant zeggen:
“Als je het niet kunt scannen, is het waarschijnlijk gratis.”
Het product is niet gratis en dat zal het ook nooit worden, en daarom beginnen kassamedewerkers deze veelgehoorde grap beu te worden.
Neerbuigende opmerkingen
Hoewel een slechte grap vervelend kan zijn, is er iets ergers.
Dit is wanneer klanten zich persoonlijk tot de kassamedewerker richten met neerbuigende of beledigende opmerkingen. Dat kan bijvoorbeeld zijn:
“Zit je hier omdat je je opleiding en schoolwerk niet serieus hebt genomen?”
Of de opmerking nu kwaadwillig bedoeld is of als welgemeend advies om prioriteit te geven aan onderwijs, laten we daar geen oordeel over vellen. Maar wat de achterliggende reden ook is, dit soort opmerkingen zijn volstrekt overbodig.
Tot slot komt er een hartenkreet van een kassamedewerker.
“Het is echt zwaar als je hallo zegt of klanten een fijne dag wenst en je krijgt geen antwoord terug, alleen stilte”, zegt een van de medewerkers in het artikel.
De kassamedewerkers doen elke dag hun best om te glimlachen en je een fijne dag te wensen. Het kost weinig om hetzelfde te doen.