Op het etiket van de iconische Coca-Cola-fles staat een geheime boodschap die alleen mensen met een scherp oog kunnen zien.
Coca-Cola, meer dan 150 jaar geleden opgericht, is een van ’s werelds bekendste dranken en merken.
In verschillende onderzoeken is Coca-Cola Zero uitgeroepen tot de favoriete frisdrank van de Finnen, en naast de Finnen consumeren ook veel andere mensen over de hele wereld dagelijks miljoenen liters Coca-Cola.
Hoewel “Coca-Cola” bijna overal ter wereld te koop is, weten maar weinig mensen dat er een verborgen ‘boodschap’ in het logo van Coca-Cola zit. Nu onthullen experts wat die boodschap betekent.
De grootste ter wereld
Coca-Cola is naast Pepsi Co een van ’s werelds grootste voedingsmiddelenmerken. De drank ontstond in 1886 toen de uit Georgia afkomstige apotheker John Pemberton een mengsel ontwikkelde.
In 1892 werd de Coca-Cola Company verkocht aan Asa Griggs Candler, waarna de drank een enorme opmars maakte. De drank werd in de jaren twintig een verkoopsucces in de Verenigde Staten, waarna het merk de wereld veroverde.
Vandaag de dag is de consumptie nog steeds groot en volgens de website van Coca-Cola produceert het bedrijf dagelijks 2,2 miljard porties Coca-Cola.
In 2018 publiceerde de New York Times een grappig bericht waarin de krant meldde dat de huidige Amerikaanse president Donald Trump dagelijks 12 blikjes Diet Coke drinkt, de lightversie van de traditionele coladrank.
Volgens de medische website Mayo Clinic is twee blikjes Coca-Cola per dag een “veilige” hoeveelheid, omdat de drank cafeïne bevat. Overmatige cafeïne-inname kan bijvoorbeeld leiden tot angstgevoelens en hartritmestoornissen.
De ‘geheime boodschap’ van het logo
Ondanks het feit dat miljoenen mensen dagelijks verschillende varianten van Coca-Cola drinken, is een detail in het logo aan velen wellicht ontgaan.
Expert en directeur van LOGO.com Richad Lau kan echter meer vertellen over het bekende etiket.
“Bedrijven kunnen de waarde van een goed logo niet negeren; het is de verbinding tussen het bedrijf en potentiële klanten, en klanten onthouden het het beste”, vertelt hij aan The Mirror.
Hoewel het op het eerste gezicht niet lijkt alsof er iets bijzonders is aan het logo van Coca-Cola, vertelt Lau dat de ‘geheime boodschap’ van het klassieke lettertype verrassend goed werkt.
Volgens hem heeft de tweede c in het logo een onbewuste invloed op mensen. De letter symboliseert een glimlach en verwijst naar de wens van het bedrijf om de drank te associëren met gevoelens van vreugde en geluk.
“De subtiele ‘boodschap’ kan gemakkelijk over het hoofd worden gezien, maar creëert onbewust een positieve associatie met het merk Coca-Cola in de hoofden van consumenten”, voegt Richard Lau toe.
Nog steeds lovende kritieken
Het tegenwoordig bekende logo van Coca-Cola werd in 1969 geïntroduceerd en nog steeds wordt er over de stijl ervan gesproken.
Op de forumwebsite Reddit zijn er de afgelopen jaren bijvoorbeeld verschillende discussies over het logo gevoerd. Sommigen prijzen de tijdloosheid van het logo en sommigen noemen het zelfs het “perfecte logo”.
“Het is geweldig om te zien hoe de tekst van het logo in verschillende talen wordt vertaald”, schreef een van de commentatoren.
“Sinds iemand het ‘glimlachende’ logo noemde, zie ik dat altijd als ik naar het logo kijk”, zegt een ander.